حل تشریحی سوالات آزمون

در زمان ۲۳:۰۷ ارسال توسط Behrad Toghi 25 تعداد نظرات

با عرض سلام.
امیدوارم ما را به خاطر تاخیر در آماده کردن حل سوالات ببخشید ، در هر حال هماهنگی یک گروه 9 نفره ساده نیست.


حل سوالات امیررضا صداقت
حل سوالات بهراد طوقی
حل سوالات سید فواد مطهری
حل سوالات علی ایزدی راد
حل سوالات احسان ابراهیمیان
حل سوالات کامیار عزیززاده
حل سوالات محمد صادق ریاضی
حل سوالات نبيل اتحادي

بقیه ی بچه ها هم انشا ا... حل سوالاتشان را آماده کرده اند و اینجا لینک می کنند. منتظر باشید.
ضمنا چنانچه احساس کردید ما در حل سوالات دچار اشتباه شده ایم حتما گوشزد کنید.
سرافراز باشید

25 دیدگاه برای مطلب "حل تشریحی سوالات آزمون"

  1. فکر کنم همه باید کل pdf ها رو دانلود کنن بعد دونه دونه شروع کنن به پیدا کردن سوالا... خیلی بد شد! من شرمندم، اگر سوال خاصی رو کسی اشکال داشت حتما" بگه تا تلاشمونو بکنیم
    موفق باشید

  2. بهراد طوقی گفت

    من هم با امیررضا موافقم ( فواد ِ جان هم همینطور ) ولی همونطور که گفتم هماهنگ کردن 9 نفر به هیچ وجه کار آسونی نیست ...
    در هر حال مارا ببخشید
    سرافراز باشید

  3. ناشناس گفت

    آقای صداقت راجع به 25 یه کم توضیح میدین؟

  4. ناشناس گفت

    جناب طوقی تو سؤال 1 قطر مین و ماکس رو چند گرفتین؟

  5. بهراد طوقی گفت

    نیم و 50 متر

  6. اگه منظورتون توضیح دادن در مورد انرژی پتانسیل گرانشی کره یا انرژی بستگی کره است که می تونید اینجا رو ببینید چگونه برای کره ای با چکالی ثابت بدست می آورند:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_binding_energy

  7. ناشناس گفت

    جواب سوال 23 ، جواب آقا کامیار یعنی 4.5 به نظرم درست نیست ... 11.5 میشه .

  8. مطمئنا" اگه تلسکوپ بزرگ تر باشه نور بیشتری جمع می کنه و ستاره پرنور تر دیده خواهد شد، پس قدر آن کمتر می شود!
    فک کنم تو یه مثبت و منفی اشتباه کردید

  9. ناشناس گفت

    همینطور جواب 40 آقا احسان درست نیستن به نظر من ...توی سوال اومده که صفحات به هم عمود هستن اونوقت چطور مقابل هم قرار میگیرن ؟وقتی بیشینه هست که زاویه ی سیاره 1 ، مرکز(محل مرکز دو مدار) ،سیاره2 90 درجه باشه ...یعنی گزینه ی 3 درسته . نه ؟

  10. اگه 180 درجه بود چی؟

  11. ناشناس گفت

    مگه فرمول قدر تلسکوپا این نیست:
    m(t1)-m(t2)=5log(D1/D2)
    ؟

  12. علیرضا گفت

    اگه سیارات در نقاط تقاطع مدارهاشون قرار بگیرن زاویه 180 میشه

  13. این فرمول حد قدر برای تلسکوپ هاست که با زیاد شدن قطر تلسکوپ، حد قدر هم افزایش پیدا میکنه. بهتره ببینی همین فرمول از کجا اومده...

  14. ناشناس گفت

    واسه سوال 32 خودتون گفتید خورشید هنجورس سالی 200 ژول کم می کنه پس کما لازم نیست کاری کنیم

  15. m گفت

    سلام
    همچنان منتظر پاسخنامه بقیه سوال ها هستم. ولی فکر کنم تو حل بعضی از سوالات اشتباهاتی رخ داده. به نظرم بهتره یه بار دیگه با هم دیگه بشینید حل کنید. مثلا سوال یک که اقای طوقی حلش کرده. باید یه 1.22 به توان دو هم قرار می داد که در این صورت جواب میشه گزینه دو. البته شاید هم اشتباه می کنم. بعضی از سوالات هم که به گفته خودتون جواب نداره. مثلا سوال 22. یه نگاهی به پاسخنامه اقا کامیار بیاندازید متوجه میشین.
    خب امیدوارم یه پاسخنامه درست بهمون بدین.
    راستی به نظرتون یه کمی سوالات سطحشون بالا تر از مرحله اول نبود؟
    ممنون

  16. بهراد طوقی گفت

    توصیه می کنم شما دوست عزیز یک بار دیگر سوالات را حل کنید ، ضریب 1.22 در اثر پراش وارد معادلات می شود که در مورد تلسکوپ رادیویی وجود ندارد.

    در ضمن چرا این سوالات کمی مشکل بودند ، سعی کردیم حد بالای مرحله ی یک باشد.
    در مورد سوال 22 هم متاسفانه اشتباهی رخ داده است.
    بنده معذرت خواهی می کنم.

  17. ناشناس گفت

    سلام
    من صبر و تحمل اعضای تیم در مقابل این همه قدر نشناسی شرکت کنندگان را تحسین می کنم. یادآوری می کنم کسی تیم را مجبور نکرده مجانی آزمون برگزار کند و کلی هم حرف بارش کنند.
    یک سوال: ضریب 1.22 برای همه ی گیرنده های دایره ای کاربرد دارد. و گیرنده های رادیویی هم مستثنی نیستند. مثلاً به مثال 6.3.2 صفحه ی 163 کتاب modern رجوع کنید.

  18. ناشناس گفت

    سلام به همه دوستان
    به نظر من
    اولا سوال 1 2^1.22 میخواد چون این ضریب ربطی به پراش نداره اگه قبول نمی کنید به کتاب نجوم به زبان ساده ص 117 کتاب نجوم دینامیکی ص 88و89 کتاب ستاره شناسی اصول و عمل ص 434و 439 مراجعه کنید
    ثانیا سوال 21 غلط است اگر باور ندارید به استاری نایت مراجعه کنید
    ثالثا به اذعان خودتون سوال 22 غلط است
    رابعا سوال 28 جوابش 22.4 می شود که در گزینه ها نیست
    خامسا سوال 38 در پرسشنامه نیافتاده یعنی من صورت سوالو نداشتم
    آخرا از سوالاتون ممنونم
    behnam

  19. این سوالاتی گفتید سوالات من نبوده ولی حالا یه چیز هایی میگم که امیدوارم دخالت در کار بقیه نباشه...
    1- در مورد سوال 1 به نظر می رسه که ضریب 1.22 برای توان تفکیک تلسکوپ های رادیویی به کار نمی رود. باید دلیلشو بیان توضیح بدن چون منم فکر می کنم 1.22 باید پشتش بیاد
    2- یعنی شما میگید سپر توی مثلث تابستانیه؟؟؟؟
    3- بله منم میگم غلطه!
    4- طراح(آقای اتحادی) گفتند که امشب میان توضیح میدن مث اینکه
    5- دوباره دانلود کن! درست بود که! :دی

  20. a گفت

    راستی ما الان بیشتر از حل سوالات به تقویت روحیه نیاز داریم ها :دی

  21. بهراد طوقی گفت

    سلام
    در مورد بقیه ی سوالات بنده نمی تونم چیزی بگم اما در مورد سوالات خودم یعنی 1-9 تست و 1-4 کوتاه صحبت می کنم. مساله اینه که نباید در کتاب های مقدماتی مثل نجوم به زبان ساده یا دینامیکی دنبال این چیز ها بگردید یا حداقل به اینها اعتماد نکنید. مراجعه کنید به این کتابها
    Astronomical Optical Systems
    Radio Telescopes and sensors
    Astronomical Optics
    Fundamental Astronomy
    در هر حال از نظر بنده نباید ضریب 1.22 را وارد کرد ، اما اگر منظور شما ضرایب دیگری است که در مساله وارد می شود بنده هم قبول دارم مثلا ضرایبی برای رفع نور زمینه ی آسمان یا برای تصحیح نویز که در موارد سیگنال به نویز پایین وارد می شوند قابل قبول هستند اما چنین پاسخی در گزینه ها نبود در ضمن وارد شدن ضریب 1.22 به رادیویی یا مرئی بودن دستگاه ارتباطی ندارد و فقط مربوط به ساختار خود تلسکوپ ، مثلا لوله یا بشقاب یا شیپور مربوط است. نکته ی سوال این بود که پنزیاس و ویلسون در بررسی تابش زمینه از رادیو تلسکوپ شیپوری استفاده کردند که در این مورد خاص به هیچ وجه ضریبی به شکل 1.22 وارد مساله نمی شود اما ضرایب دیگر قابل قبول هستند که در گزینه ها وجود ندارند.

  22. با سلام
    از آن جایی که شخصا شاهد ِ تلاش ِ بچه ها برای ِ برگزاری ِ درست و حسابی ِ این آزمون بوده ام، بر خودم لازم می بینم که در حضور ِ جمع از این دوستان ِ پرتلاش ِ خود تشکر کنم

    یک دخالتی هم می خواهم بکنم و آن در مورد ِ سوال ِ یک است. آن سوالی که بحث ِ توان ِ تفکیک مطرح است
    کلا مقوله ی محدودیت ِ تفکیک به خاطر ِ پراش است و هر وقت با شکافی "دایره ای" روبرو باشیم و درضمن معیار ِ تفکیک را معیار ریلی قرار دهیم باید 1.22 را لحاظ کنیم. البته اینکه می گوییم "شکاف!" منظور این نیست که حتما شکاف به معنی ِ واقعی ِ کلمه داشته باشیم. بلکه بشقاب ِ رادیو تلسکوپ هم همین حکم را دارد
    حالا آن شیپور را من نمی فهمم چه جوری است، اگر گیرنده به صورت ِ یک مستطیل با عرض ِ اندک است 1.22 نمی خواهد ولی اگر دایره است می خواهد. در هر حالت ِ دیگر هم ضریبی دارد که باید حسابش کرد
    در جریان هستید که من تازه امتحان ِ فیزیک سه داده ام دو نقطه دی
    رجوع کنید به جلد ِ سوم از مبانی ِ فیزیک ِ هالیدی فصل ِ پراش

  23. اسما گفت

    من دارم دورادور تشویقتون میکنم . در ضمن به خاطر سوئ استفاده از اسمم جزو طراحای سوال اعاده ی حیثیت میکنم :دی

  24. ناشناس گفت

    بابت حل سوالا واقعا ممنون. خیلی خیلی کمک بزرگی بود

  25. ناشناس گفت

    bebakhshid aslan soalatesh kojus ke shoma javab gozashtin

ارسال یک نظر

وبسایت رسمی چهارمین المپیاد جهانی اخترفیزیک

درباره ی این وبلاگ

این وبلاگ مربوط به بعضی از اعضای تیم ملی ایران در المپیاد اخترفیزیک سال 2010 است. بنا بر این است که اینجا در کنار هم چیزی یاد بگیریم و تلاش کنیم. البته از نظرات شما هم حتما" استفاده می کنیم.

اشتراک با ایمیل

آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید: توجه کنید که پس از وارد کردن ایمیل خود باید آن را چک کنید و روی لینک تایید کلیک کنید!

ارتباط با ما

ارتباط و نظر درباره وبلاگ و آزمون ها :
4thioaa@gmail.com

-------------

ارتباط با نویسندگان وبلاگ:



بهراد طوقی :

Behrad@Toghi.org

استاد علی ایزدی راد :

hiairno@yahoo.com

احسان ابراهیمیان اره جان:
EhsanEbrahimianArejan@gmail.com

امیررضا صداقت:
amirrezas@gmail.com

محمد صادق ریاضی :
SadeghRiazi@gmail.com

لیست وبلاگ های شخصی

  • بررسی ویرایشگر - خط یکم (enter) خط دوم (enter) خط سوم (enter) خطوط نزدیک یک (shift+enter) خطوط نزدیک دو (shift+enter) خطوط نزدیک سه (shift+enter)
    ۱ سال قبل
  • New webpage - If you are visiting this page, please navigate to my new webpage: http://Behrad.Toghi.net اگر این صفحه را مشاهده می کنید لطفا به صفحه شخصی جدید من مراجعه ...
    ۶ سال قبل
  • پسا پایان - جدید نوشت: پرشین بلاگ تقریبا دو سال از نوشته‌هایم را پاک کرد، من هم از حرص برای بار چندم وبلاگم را عوض کردم: consequence dot blog dot ir پ.ن: dot همان نقطه...
    ۷ سال قبل
  • - برای راحتی شما عزیزان ما از bloggr کوچ کردیمو به blogfa رفتیم kaazc.blogfa.com
    ۱۳ سال قبل
  • آزمون آزمایشی مرحله یک - چند روز پیش آزمون آزمایشی مرحله اول توسط بچه های تیم گرفته شد که سوالات آن را از لینک زیر می توانید دانلود کنید سولات پاسخ سوال های من رو هم می تونید از لین...
    ۱۴ سال قبل

آمار